- Januar 2001 indførtes ”Reform 2000” der betød, at ansvar for egen læring blev EUD-elevernes uddannelsesbetingelse
- Ingen undervisning men læring
- Intet fællesskab men individualisering
- Eleverne skal uden videre være kreative, autonome (nej ikke den form!) og fokuseret på selvudvikling
- Eleverne skal uden videre uddanne sig i et gennemført fragmenteret uddannelsessystem
- EUD er skabt bag et skrivebord uden hensyn til, hvilke elever man laver uddannelse for
- Ansvar for egen læring passer alt andet lige ikke til EUD-elever men gymnasielever (men her er det kun HTX-eleverne der har fået ”kærligheden” at føle)
- Der er alt for få praktikpladser
- Som en tømremester siger det i Weekendavisen: ”Sorteringen er virkelig barsk, og du finder i virkeligheden ikke et mere råt skolesystem.”
Man kan kun gisne om, hvorfor eleverne finder sig i det – det gør de vel i grunden heller ikke, når de dropper ud i så stort tal. Den største katastrofe er dog, at eleverne ikke insisterer på at få uddannelse. Måske man skulle starte dér, når man laver 360graders eftersyn af uddannelserne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar