Det har han da al mulig grund til; det er mildest talt svært at få øje på konkrete tiltag i Regeringens projekt Ny Nordisk Skole, der markedsføres med indholdstomt manifest og dogmer – lige til at spille uddannelses-bullshitbingo efter.
Men Mads Kastrup
er nu mere optaget af at gøre den Emil som Statsministeren gør til eksemplarisk
elev i den nye skole til fiktion, ophøje statistiske dårligdomme til den
skinbarlige virkelighed og lægge skylden for hele miseren over på det socialdemokratiske
projekt: enhedsskolen, der ofrer talent og individuelle hensyn på fællesskabets
alter.
For Mads
Kastrup er virkeligheden ikke, at der går en masse Emil-er rundt og vil lære noget,
men at ”alle rapporter siger det samme: Det går galt allerede på de indledende
trin” og når eleverne forlader folkeskolen ”magter en stor del ikke at regne de
simpleste stykker fra den lille tabel, (og) finde Rusland på en globus”; i
øvrigt er ”hver fjerde elev, der forlader folkeskolen i København, funktionel
analfabet”; og ”siden
midten af 1980’erne er antallet af skoleelever, der sendes til vidtgående
specialundervisning, steget med 70 pct. – og det er primært drenge. Antallet af
børn, der er i psykiatrisk behandling, er steget med 25 pct. i de seneste fem
år, også primært drenge. Hvert 10. barn får diagnosticeret en dysfunktion;
ordblindhed, DAMP, autisme, aspergers syndrom, tourettes syndrom, talblindhed,
og det er næsten alle er drenge”; og så nævner Kastrup selvfølgelig også de
nedslående resultater fra Pisa-undersøgelserne – danske piger og drenge læser,
skriver og regner alt, alt for dårligt.
At forveksle
statistik med virkelighed også den der ikke umiddelbart har noget med sagen at
gøre (den hyppigere brug af diagnoserne autisme, tourette etc er enhedsskolens
skyld?) og hænge de statistiske dårligdomme op på den politiske modstanders
projekt, her enhedsskolen, er en yndet sport. Kastrup kan traditionen.
Så er der
anderledes seriøsitet hos professor i økonomi, SDU, fhv. overvismand Christen
Sørensen, når han i Weekendavisen d. 5.10 skriver med henvisning til den
forrige borgerlige regerings projekt ”Skolens rejsehold 2010” der gennemførte
et såkaldt 360 graders eftersyn af folkeskolen: ”Skolens rejsehold placerede
ansvaret for grundskolens middelmådige resultater, hvor dette ansvar skal
placeres, nemlig i Undervisningsministeriet. Men det forholder man sig
overhovedet ikke til i den nuværende debat.”
Uanset om
man er højre eller venstreorienteret, burde man som markant stemme i den
offentlige debat turde give sig i kast med kulturkritik i stedet for
overfladisk politisk magtkamp. Det er åbenlyst, at der er store problemer med
folkeskolen, ungdomsuddannelserne og de videregående uddannelser. Men Mads
Kastrup overser konsekvent, hvor store krav samfundsforandringerne fra dengang
til nu stiller til børn og unge i uddannelserne i dag. Er det virkelig et
socialdemokratisk projekt der gør, at børn og unge ikke kan leve op til folkeskolens,
ungdomsuddannelsernes og de videregående uddannelsers krav? Det vil vel kun en
konspirationsteoretiker hævde.
Borgerligt
eller rødt undervisningsministerium – fraværet af en uddannelsespolitik der
tør og magter at gå i klinch med den kultur (ud)dannelserne finder sted i bliver stadig
tydeligere.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar