I den optik
ser det nærmest ud som om, at det er lærerne, skole- eller gymnasielærerne,
der med deres stædige fastholden af, at der skal foreligge detaljerede arbejdstids-aftaler
og -registreringer saboterer udvikling og kvalitet; det er jo altid lærernes
personlige engagement og elevernes udvikling/kvalificering, det handler om.
Jada…
Men hvor
naiv skal man være for at besnæres af retorikken? Vel egentlig ikke særlig
meget. Tidsregistreringer har fanden skabt – jeg gjorde mig lystig over
problematikken i bloggen ”Jeg er berettiget til afspadsering”. Ikke desto mindre er tidsregistrering nu den
sidste absurde bastion, menneskene i uddannelsesinstitutionerne holder fast i overfor
grænseløs undervisning, planlægning og udvikling. Tænk hvis det var omvendt; ledelsen
sikrer, at læreren ikke brænder sammen i undervisning, planlægning og
udvikling!
Og hvor naiv
skal man være for at besnæres af retorikken, når tilføjelsen er, at den først
og fremmest handler om økonomi. Lur mig om ikke de fleste af os kender én,
endda en tidligere kollega der ikke klarede grænseløsheden og gik ned med stress.
Imens ”normaliseringen”
foregår, er det dybt ironisk at læse artiklen De sidste 30 års ledelsestænkning på skafottet i Navigation – Innovation by Communication
5.april -13, en udgivelse fra erhvervslivets intellektuelle alibi Mandag Morgen. Konklusionen er: ”Den
kortsigtede tænkning kan spores tilbage til hele den filosofi, der omgærder
(business)skolerne, hvor alt handler om at måle og veje – og gerne i form af
procentsatser, så man kan sammenligne virksomheder på tværs.” Men nu er nok nok,
så derfor citeres Steve Denning, forfatter til managementbøger og fast kommentator
på business-magasinet Forbes for, at nogle virksomheder har fattet, hvad det handler
om: ”De har skiftet bundlinjen i firmaet, så formålet for virksomheden er at
skabe værdi for kunderne. På den måde er eksperimenter og innovation blevet en
særdeles integreret del af, hvad virksomhederne laver.”
Wow! Ikke et
ord nævnes om New Public Management, men budskabet er næsten for godt til at
være sandt, fokus er nu kunderne/eleverne. Det er da heller ikke sandt: den ”humane” økonomiske bundlinjeretorik er nået fra Europa til USA: ”Den
nuværende teori har et simpelt mål om, at en virksomhed skal maksimere
aktionærernes værdi. I stedet bør virksomheder placere kunderne i centrum og
fokusere på at gøre dem glade – og lade det give et acceptabelt afkast til
aktionærerne” citeres Roger Martin, dekan på Roman School of Management på
University of Toronto for.
Potato
potato, kartoffel, kartoffel … I virksomhederne kender medarbejderne retorikken, nu lærer vi den også at kende i skolen og på gymnasiet.
Tænk hvis vi
kunne mødes uden for arbejdstid og tale sammen...
Ingen kommentarer:
Send en kommentar