Niels Brocks direktør Anya Eskildsen beklager, at lignende tiltag ikke er mulige på de
gymnasiale uddannelser. Lovgivningen her gør nemlig, at Ungdommens
Uddannelsesvejledning (UU) sammen med elevens folkeskole afgør, om eleven kan
optages på en gymnasial uddannelse.
Det er
naturligvis en underkendelse af UUs kompetencer, når Niels Brock er nødt til at
indføre optagelsesprøver. Omvendt har formanden for UU, John Vilhelmsen
naturligvis ret, når han undrer sig over, at gymnasierne i stor stil optager de
elever, som UU har frarådet at starte på en gymnasial uddannelse (undertegnede
undrede mig også i bloggen den 29. januar -12).
UU skal med
andre ord både sikre 95 %-målsætningen og at ungdomsuddannelserne får elever
der formår at løfte de krav, som uddannelserne stiller. Den opgave ligner mere
en skrivebordsvision end et afsæt i virkeligheden. Det ved Anya Eskildsen af erfaring
og reagerer – tænk om andre direktører og rektorer for ungdomsuddannelser havde
hendes mod!
Et af tidens
store uddannelsesmodeord er ”inklusion”. Det betyder, at uddannelserne fra folkeskolen
og til de lange videregående uddannelser skal inkludere alle uddannelsessøgende
uanset hvad. Jeg nævner i flæng mennesker med ADHD, autisme, ordblindhed,
selvmordstruede, spastisk lammelse, anoreksi, depressioner, højt begavede,
cuttere, børn og unge med helt forkerte forældre og vilkår – og naturligvis alle
de der endnu ikke er fundet en diagnose til; jeg ved fra mange år som lærer, at
rigtig, rigtig mange mennesker burde have en diagnose (bare ikke mig, naturligvis).
Lovgivningen sikrer, at alle inkluderes gennem uddannelses-planer, -evalueringer,
-mål og rammestyringer etc … (fyld selv ud til julefrokostens bullshitbingo).
For nylig
talte jeg med en kvinde i min familie der nærmer sig de 80 år. Hendes
forargelse over, at de unge ikke udnytter de mange muligheder i dag var stor, velsagtens
fordi de unge ikke har hendes erfaringer. Hendes livsbane er fra en anden tid, var
lagt på forhånd; først overtog hun morens plads for de yngre søskende, da moren
døde. Og så, på farens foranledning, blev hun gift godt med en kommende gårdejer.
”Men i virkeligheden ville jeg rejse hjemmefra og hvem ved, hvad det så ville
ende med af uddannelse og sådan. Men jeg fik aldrig valget.´
Pointen er
imidlertid, at den gamle kvinde ikke ser, at et samfund og dets uddannelser der
kontrolleres i hoved og røv ikke er inkluderende for børn og unge – spørg bare
de frie skoler og højskoler (omend de vel også tæller ledere og lærer der har
lært tidens konkurrencestyring). De mange muligheder for uddannelse i dag - ´det
er da helt vildt, hvad man kan vælge på Uddannelsesguiden, og så er der også e-vejledning!´
- drukner i den disciplinering der holder orden i det alt sammen. Så er de mange valg reelle?
I køen i Netto
for nylig hørte jeg, at de elever der er i skolepraktik er de tungeste; ´for der er altid praktikpladser til de der vil´. Med det fokus
der er på videregående uddannelser i dag, tror jeg, at det er holdningen til erhvervsuddannelserne. Hvor blev
anerkendelsen af håndværket som samfundsgrundlæggende af!?
På
erhvervsskolernes grundforløb kan man opleve, hvordan unge uden mål og med parkeres.
Og på de gymnasielle grundforløb, specielt på hhx og htx, kan man opleve hvordan
unge uden mål og med parkeres.
Det er ikke
blot én, men mange tanker værd, hvorfor.
Mit bud er,
at den sværeste lektie, den ”umulige” hjemmeopgave for regeringer, politikere
og ikke mindst for elever og studerende i dag er, at give slip på kontrollen.
Det er ikke er et regneark, men dannelse og uddannelse for alle det handler om.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar