lørdag den 16. marts 2013

Danske Skoleelever er kloge

Er det nu klogt af Danske Skoleelever med formanden Vera Rosenbeck i spidsen at afholde sig fra at tage stilling i kampen for eller imod en arbejdstidsaftale mellem kommunerne, dvs finansministeriet, og Danmarks Lærerforening? Vera Rosenbeck har konsekvent ikke taget stilling, men lige fra konfliktens start opfordret ´de voksne til ikke at være barnlige´ og sætte sig ned og blive enige, det er jo eleverne konflikten går ud over.

Vera Rosenbeck er som særdeles samfundsopvakt elev i 9. klasse næppe så naiv, at hun ingen holdning har til konflikten. Ikke desto mindre lægger hun ansvaret fra sig i denne sammenhæng.
Det betyder dog ikke, at Danske Skolelever ikke har bud på reformer af skolen – mange har de, bl.a. i deres Reform for forandring. Men budene drukner nærmest i den standende konflikt, for Vera Rosenbeck holder klogt tungen lige i munden og undgår behændigt den tåbelige sammenblanding af stram økonomistyring og reform af folkeskolen som finansministeren og undervisningsministeren præsenterer os for.

Hvad de voksne ikke formår, formår Danske Skoleelever altså; at lægge stemmer til en reel udvikling af folkeskolen. Med den form for ansvarlighed er det ærgerligt, at de ældste elever i folkeskolen ikke har stemmeret – her og nu er der trods alt ikke meget at stille op i elevrådet.
PS: hvis finansminister Corydon tror, at Danske Skolelever ikke har forstået hvad økonomistyring går ud på, kan han jo nærlæse deres charmerende mådehold, det regeringen vel vil kalde ”ansvarlighed”, når de blandt andet foreslår, at staten låner kommunerne 400 millioner kr. til efteruddannelse af lærerne i inklusion, hvorefter kommunerne kan betale de 400 millioner tilbage, fordi de spares på specialundervisningsområdet.

Ingen kommentarer: