Vera
Rosenbeck er som særdeles samfundsopvakt elev i 9. klasse næppe så naiv, at hun
ingen holdning har til konflikten. Ikke desto mindre lægger hun ansvaret fra
sig i denne sammenhæng.
Det betyder
dog ikke, at Danske Skolelever ikke har bud på reformer af skolen – mange har
de, bl.a. i deres Reform for forandring. Men
budene drukner nærmest i den standende konflikt, for Vera Rosenbeck holder
klogt tungen lige i munden og undgår behændigt den tåbelige sammenblanding af
stram økonomistyring og reform af folkeskolen som finansministeren og undervisningsministeren
præsenterer os for.
Hvad de
voksne ikke formår, formår Danske Skoleelever altså; at lægge stemmer til en reel
udvikling af folkeskolen. Med den form for ansvarlighed er det ærgerligt, at de
ældste elever i folkeskolen ikke har stemmeret – her og nu er der trods alt
ikke meget at stille op i elevrådet.
PS: hvis
finansminister Corydon tror, at Danske Skolelever ikke har forstået hvad
økonomistyring går ud på, kan han jo nærlæse deres charmerende mådehold, det regeringen
vel vil kalde ”ansvarlighed”, når de blandt andet foreslår, at staten låner
kommunerne 400 millioner kr. til efteruddannelse af lærerne i inklusion,
hvorefter kommunerne kan betale de 400 millioner tilbage, fordi de spares på
specialundervisningsområdet.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar