fredag den 18. juli 2008

Det musiske er værdiløst!

Det sværeste og i virkeligheden mest urimelige ved dette blogindlæg er, at skulle begrunde, hvor vigtigt det musiske er for uddannelse og dannelse. Man kan henvise til det musiskes rolle i samfundet, hvis man tør stå ved det åbenlyse. Vigtigere synes det dog i dag at være, at man ikke kan sætte det musiske ind i en værdimæssig nutidig kontekst. Derfor er det musiske værdiløst. Og derfor spiller det musiske stort set ingen uddannelses- og dannelsesmæssig rolle i dag.

Da jeg kom i skole i 1967 var der udover de traditionelle fag fagene dramatik, formning og musik. Specielt dramatik var næppe et sædvanligt fag i skolevæsenet dengang, men det hørte med til 68-ernes progressivitet og satte sine umiddelbare spor hist og her på de mest fremmelige af landets skoler. Det hørte dog hurtigt op. Som tiden gik, som tiden går, sies det musiske fra både som enkelte kreative fag, og det fylder mindre og mindre fra klassetrin til klassetrin i andre fag. Alvoren sætter jo ind. Og alvoren hedder viden og færdighed. Det musiske kan nemlig ikke måles og vejes, sådan som vi typisk definerer (ud)dannelse.

Vi har ingen tradition for at vægte det musiske i uddannelserne fra grundskolen og frem. Nok er det herligt at opleve, hvordan det musiske i princippet får rum på det almene gymnasium (stx) - her kan man vælge musik, billedkunst, dans og mediefag (sidstnævnte dog også som et populært valgfag på erhvervsgymnasierne) – men de musiske fag tæller ikke i det store gymnasiale regnskab der skal kvalificere til videregående uddannelse (det gælder også andre fag, ikke mindst for biologi, men det er nok en administrativ fejl der snart rettes).

I grundskolen er det musiske som fag stadig reduceret til faget musik. Synges skal der – men hvem fanden går i kødet på musikken, så den giver genlyd på hele skolen udover ved festlige lejligheder! På eud findes det musiske slet ikke, og på de gymnasiale uddannelser findes det kun på stx. Det musiske som en væsentlig del af (ud)dannelsen vægtes ikke, og det på trods af, at man dog havde muligheden for det i de nylige reformer på ungdomsuddannelsesområdet.

Så meget desto vigtigere er det at fremhæve det musiskes værdi for grundskolen og frem i uddannelserne - mange friskoler ved det dog. Men hvad er begrundelsen for manglen?

Hvis man mener, at det er vigtigt at eleverne, børn, unge og voksne tager fat i det, de møder og for manges vedkommende faktisk går i lag med hver dag uden for skolen, måtte man utvivlsomt vægte det musiske, bare sådan. Sådan er det ikke. Og derfor lægges det musiske typisk ind under faget dansk, der således skal gabe over langt mere, end det på nogen måde magter. Først og fremmest danskfaget skal bære og udrede en regid (ud)dannelsesopfattelse, der handler om viden og færdighed frem for alt; det er nemlig vigtigere at kunne stave og sætte tegnene korrekt og analysere end at kunne kreere. Alligevel skal danskfaget gøre begge dele sådan pro forma og for anstændighedens skyld. Med andre ord; danskfaget retfærdiggører regiditeten, umenneskeligheden. Prøv bare at forestille jer den omvendte verden, at faget dansk varetoges af forfattere, dansere, malere, instruktører etc. Wow! Men kun som begyndelse; læg dog det musiske ud som de fag, som de, eleverne og de studerende, og ja samfundet fortjener.

Hvis man mener, at det musiske har værdi i sig selv, ville man definere det som en hel række fag med vægt på skabelse. Prikken over i-et ville være, om man også havde faget Æstetik. Dette fag lægger op til bevidsthed om noget helt centralt i væren overhovedet, en filosoferen over det musiske.
Hvis ikke man kan sætte det musiske ind i en værdimæssig nutidig kontekst, er det så værdiløst? Ja, jeg er bange for det. Derfor mangler jeg stadig at begrunde det musiskes værdi.

2 kommentarer:

Betina sagde ...

Jeg har vendt tilbage til din blog af flere omgange, men nu bliver du nødt til at hjælpe.

Det kan godt være, at jeg læser din blog ude af kontekst i forhold til hvor du er, men jeg forstår det simpelthen ikke.

Jeg elsker musik, det musiske, det er en del af min hverdag. Det er ligesom at trække vejret for mig. Musikken er her bare. Jeg kunne ikke leve uden.

Men jeg forstår simpelthen ikke hvor du vil hen med musikken i en teknisk skole, Jesper? Er det derfor du skriver, at det musiske er værdiløst? Fordi folk som jeg selv ikke aner, hvor det hører til???

Jeg vil gerne lære og vide mere ...

Ved bare at musik er uden for tid, sted og rum - et nærvær man ikke finder tilsvarende andre steder.

På et personligt plan er musik for mig jo så vigtig og banebrydende et "instrument" at der næsten ikke er grænser for, hvad det kan gøre.

Har lige mødtes med venner fra efterskolen 18 år efter vi sagde farvel. Havde vi ikke haft en iblandt os, der kunne spille guitar og minde os om sangene fra dengang, havde festen bare ikke været den samme. Den bandt os sammen og tvang os næsten tilbage i den rolle vi havde engang. Meget surrealistisk oplevelse.

Musikken lever - musikken har værdi!

Jesper Skovlund sagde ...

Kære Betina
Du min eneste blog-debattør!
Det musiske er som sagt = sans for det kunstneriske. Og er altså ikke blot møntet på musik.
Din beskrivelse af musikkens betydning for dig og dine er eksemplarisk, og viser hvor værdifuldt det musiske er. Min pointe er såmænd blot den, at eftersom det musiske er så værdifuldt, burde det få plads i uddannelsessystemet. Men hvordan værdisætte det, når det netop ikke anses for værdifuldt i forhold til (ud)dannelse!?