fredag den 17. april 2009

Den ULøkkelige redegørelse i Folketinget 14.april 2009

Vores nye Statsminister Lars Lykke Rasmussen nævnte uddannelse fire gange i sin redegørelse i Folketinget d. 14.april:

”Vi følger udviklingen nøje. Vi sætter ind efter behov. Vi følger en ansvarlig og velovervejet vækststrategi med investeringer i fremtiden: i skoler, daginstitutioner, infrastruktur, uddannelse, forskning og klimaforbedringer.”

Nå.

” Alle skal have mulighed for at tage sig en god uddannelse. Men vi må også alle være parate til at bruge den uddannelse på forskellige måder gennem livet. Og til hele tiden at videreuddanne os eller skifte spor.”

Nå, her aner man en vis formanende tone om, at nu må I sgu snart lære det med livslang læring. Ja, antyder Lykke ligefrem, at vi selv til dels er skyld i krisen! Vor tids efterhånden noget trætte bonmot lyder ærlig talt ekstraordinært hult i stress og krisetider. Men det klæder da Løkke næsten at sige det lige ud; det livslange uddannelses-projekt har ikke med mennesker at gøre.

”Vi skal også fortsat skærpe indsatsen for, at alle unge får en ungdomsuddannelse og dermed et grundlag for videre uddannelse og job. Vi må ikke tabe nogen på gulvet. Og da slet ikke nu, hvor vi har bedre mulighed for at få fat i de unge, end vi har haft i flere år.”

Nå.
Den sidste sætning er dog interessant. Mener Lykke, at uddannelses- og vejledningsreformer har givet vores unge de bedste (ud)dannelses-chancer længe? Eller er det blot så simpelt, at ”få fat i” betyder ”fastholdelse”; der er jo ikke noget som at tage en uddannelse fastholdt af lærere, vejledere, kontaktlærere, coaches, mentorer, psykologer og sagsbehandlere (og der er helt sikkert flere, hvor de kommer fra)!

”- At udvikle en folkeskole, hvor hvert enkelt barn skal helt op og stå på tæerne, når der rækkes ud efter kundskabens frugter.”

Nå, her bryder Lykke ud i ren lyrik (noget at få med i næste litterære Kanon?). I bedste fald er det Statsministerens måde at understrege vigtigheden af idræt på. Jeg er bange for, at han blot fortsætter den foghske disciplinering; evalueringssumpen der trækker eleverne ned, imens de forgæves rækker op mod de uopnåelige kundskaber - og så gør Statsministeren med den kristne metaforik endda også lykke hos Dansk Folkeparti!

Alt i alt: Nå...

Ingen kommentarer: