lørdag den 17. november 2012

Vejledning er dannelse

Først blev jeg rigtig glad som vejleder, for min formand, formanden for Studievejlederforeningen for gymnasieskolerne og hf Hanne-Grethe Lund udtaler i Gymnasieskolen d. 17. nov.: ”Fagligt dygtige elever har også brug for støtte.”

Jada. Selvom jeg nu ikke ville have brugt ordet ´støtte´, men ´vejledning´. Vejledere vejleder. Men helt galt går det desværre, når Lund slutter af med: ”Fagligt dygtige elever har også brug for støtte. Spiseforstyrrelser, depressioner og andre problemer kan ramme alle.” Det er så sandt så sandt, men hvornår er studie- og erhvervsvejledning blevet til terapi og medicinsk behandling? Jeg lægger gerne øre til som vejleder, selvfølgelig, men derefter henviser jeg naturligvis til vores terapeut, selvfølgelig gør jeg det, jeg er professionel vejleder. Andre steder henvises til en psykolog, selvfølgelig. Men nogle steder i landet henviser vejlederne uansvarligt til en coach! Coaching er for længst blevet det nye mantra for nedbringning af depressioner, spiseforstyrrelser, misbrug, selvskaden, uddannelsesfremmedhed, frafald, og sikring af fremtidig uddannelse og job. Vigtigst er dog, at coaching sikrer et skrantende budget.
Men det er nu ærgerligt, at min egen formand i al sin trængthed gør studievejledning til en del af diagnoseindustrien. Den faglige stolthed ved at stå fast på det uddannelsesmæssige fokus for eleven, den dygtige eller den såkaldt frafaldstruede i løbet af uddannelsen træder i baggrunden for tidens fastholdelsesfokus. Nok er vejledningen på ungdomsuddannelserne, specielt de gymnasielle trængt af Studievalg når uddannelsen afsluttes, men det fratager på ingen måde ledere og vejledere for ansvaret for at der tales uddannelse med den enkelte elev i løbet af hendes/hans uddannelse.

Med sin udtalelse til Gymnasiebladet cementerer Hanne-Grethe Lund vejledning på ungdomsuddannelserne som fastholdelsesvejledning. Signalet er i værste fald fatalt; på ungdomsuddannelserne interesserer vi os kun for de frafaldstruede, de uddannelsesfremmede, de uafklarede, de med diagnoser etc. Det er et signal og en statslig strategi både UU og Studievalg kender alt for godt; også de koncentrerer sig nu fuldt og helt om de der er i fare for ikke at begynde eller at falde fra uddannelse.
Det ser næsten ud som om, at uddannelse først og fremmest er for dem der ikke magter det. Vi har med andre ord endnu til gode at se professionel uddannelses- og erhvervsvejledning i Danmark for alle.

Her kan så begynde en vision om en fremtid, hvor professionel uddannelses- og erhvervsvejledning præger uddannelserne generelt. Jeg forestiller mig, at vejledningen er en del af almendannelsen: ”Almendannelse handler om, at man har en udvidet forståelse af sine medmennesker og af resten af verden og de ting, man kan beskæftige sig med” siger Alexander von Oettingen andet steds i samme nummer af Gymnasieskolen. Oettingen er udviklingsdirektør ved University College Syddanmark. Han lyder fanme som en rigtig vejleder – og leder.

Ingen kommentarer: