lørdag den 8. december 2012

Se fremad !

´Nu skal vi ikke se tilbage men fremad´ er et klassisk retorisk greb der bruges, når fortidens elendige beslutninger ikke skal stå i vejen for de øjeblikkelige. Jublen over, at folkeskolen endelig ser ud til at reformeres, altså sådan rigtig, ikke som en spareforanstaltning, bør imidlertid ikke dække over tåbeligheden ved den manglende dialog med lærerne frem til folkeskolens reform. Kort sagt: Hvorfor Regeringen uden samarbejde med lærerne formulerer et folkeskole-grundlag, som lærerne skal føre ud i livet har forklaring i … (bøvs). Elendig politisk/økonomisk ledelse skal man ikke gruble over, men uden videre reagere på.

Imidlertid er det svært at være uenige i Regeringens reform-grundlag: elever og lærere skal være mere sammen; faget engelsk skal eleverne have fra 1. klasse; kropslighed skal ind i undervisningen, fagenes teoretisering føres ud i livet.
Men den folkeskole er sådan set ikke ny i forhold til grundlæggende kvalificering til at læse, skrive, regne og reflektere over livet i forhold til ungdoms- og videregående uddannelse. Det er basalt set primitivt at tænke sådan: Bare man afsætter flere timer til alting, er alting godt. Kvantificeringen overtrumfer aldrig kvaliteten.

Lærerne i folkeskolen, på EUD, på gymnasierne og de videregående uddannelser kan hjælpe på vej i udviklingen af grundskolen og videre frem. Det har imidlertid ikke Regeringens interesse. Lige nu råber fx Industrien højere, når de hævder der ikke er elever til praktikpladser på trods af de mange EUD-elever der ikke har praktikpladser.
 ”Dannelse” er ikke bare et ord, men mangler i uddannelserne, på EUD og de gymnasielle uddannelser generelt.

Mig bekendt har lærere i folkeskolerne og på ungdomsuddannelserne i stigende grad prøvet utallige pædagogiske modeller af i mindst de sidste 10 år. Højst på hitlisten er: læringsstile og cooperative learning, gerne parret med PALS. Det er ikke så lidt lærere og ikke mindst elever har lagt krop til, stort set uden at give lyd. Sådan set kunne man længes efter -68!
Jeg har svært ved at forestille mig, at man kan ville dannelse og uddannelse hvis idealet udelukkende er centreret om uddannelsesinstitutionerne. Grundlæggende handler ud- og dannelse om det hele. Det kan en centraliseret folkeskolereform næppe løfte, men det er fanme et signal – ovenfra og ned.

Nu gennemføres en folkeskolereform ovenfra og ned. Reformen er sådan set ude af trit med elever og lærere, for de var aldrig med.

Ingen kommentarer: