lørdag den 3. september 2011

Valgblog nr. 1 - Konkurrencesamfundets endeløse cirkulation

Som studievejleder får jeg mail fra en jobkonsulent; ´at jeg skal ringe til C. med henblik på en samtale om muligheden for at C. starter på htx.´

Jeg ringer til C., der viser sig at være en 31-årig enlig arbejdsløs kvinde, mor til tre, der de sidste 5 år har gjort rent.
Der står mig klart at jobkonsulenten har sendt C. i cirkulation rundt til studievejledere på de gymnasiale uddannelser og erhvervsuddannelser.

Det står mig også klart at jobkonsulenten enten er totalt uvidende om uddannelse eller også er skruppelløs; når den arbejdsløse sættes i menings- og endeløs cirkulation klinger mønten i konsulent-firmaets kasse – og jobkonsulenten kan måske endda fremvise ”det flotte resultat”: den arbejdsløse nåede hele vejen rundt!

I telefonsamtalen aner jeg desperationen i C.s stemme når jeg spørger ind til hendes egne ønsker og antyder det meningsløse i cirkulationen. Hun skal for alt i verden fremvise at hun har været hele vejen rundt!

C. har ikke har haft en eneste samtale med en professionel erhvervs- og uddannelsesvejleder, hvor de sammen kunne afklare hendes muligheder – og nå hele vejen rundt.

Jeg tager en samtale nr.? på tirsdag, og sender hende så videre i systemet …

Ingen kommentarer: