lørdag den 2. marts 2013

Ny Nordisk Heldags-Eksklusionsskole

På ingen tid gik gymnasielærerne med til at afskaffe arbejdstidsaftalerne med Finansministeriet. Forklaringen på ”forliget” blev til noget forblommet noget med, at Finansministeriet ikke var til at forhandle med, og at det i øvrigt ville gå ud over sommerens studentereksamener, hvis man konfliktede. Så let går det ikke med skolelærerne, der nu er lockoutvarslede.

Jeg er overbevist om, at ikke mange uden for uddannelsessystemet forstår, hvad konflikten går ud på. Og bedre bliver det ikke af, at hverken gymnasielærere eller skolelærere er særligt gode til at fokusere på det essentielle i konflikten; en forringelse af uddannelserne.
I stedet kommer det til at handle om, hvor lidt gymnasie- og skolelærere arbejder, altså om dovne lærere. Man kan jo bare, som en vred avislæser skrev i et debatindlæg, klikke ind på administrations og læringsportalen Lectio, slå en navngiven gymnasielærer op og se, hvor lidt han arbejder. Enhver kan se, at det ikke bliver til 37 timer om ugen.

Noget kunne tyde på, at den form for regnekunst nærmer sig Finansministeriets, når arbejdstidsaftaler opgives for at kunne spare på forberedelse, rettearbejde etc etc til fordel for mere undervisning i klasserne. Der skal ikke megen regnekunst til for at forstå, at man på den måde får meget mere lærer, sådan rent fysisk, for pengene - men næppe mere lærings-kvalitet i undervisningen.
Sideløbende med de storstilede sparerøvelser, ikke kun på uddannelsesområdet, skal først og fremmest grundskolen reformeres under devisen Ny Nordisk Skole, heldagsskoleinitiativer og total inklusion af alle skæve elever (alle med diagnoser og lign.).

Hvor enderne mødes er svært at se, men finansminister Bjarne Corydon og børne -og undervisningsminister Christine Antorini burde snarest tage hinanden i hænderne, indkalde til pressemøde og fortælle, hvad det hele går ud på. Med lockouten af lærerne og den manglende forberedelse kunne man jo kalde det: Ny Nordisk Heldags-Eksklusionsskole.

Ingen kommentarer: