fredag den 19. oktober 2007

Notat - kort refleksion over kopier

Man kan være næsten 100% sikker på, at når underviseren fremlægger noget der fremtræder i endelig form, fx i form af renskrevne notater, der skrives på tavlen, vises på (næsten hedengangne)overheads, PowerPoint-præsentationer, eller sågar i form af DVD/CD-Rommer, så vil elever, kursister eller konferencedeltagere spørge efter kopier i papir- eller elektronisk form. Fænomenet er blevet så almindeligt, at undervisere efterhånden typisk uddeler kopierne med det samme – så kan man jo tage notater derudover. Ja, de såkaldte SmartBoards, elektroniske tavler kan simpelthen overføre notaterne til elevernes, kursisternes, konferencedeltagernes egne bærbare PC-ere.

Men er det nu tilfældet, altså at der også dvs. stadig tages notater, ja at den refleksion som notatskrivning er udtryk for finder sted som læring længere? Jeg er ikke så sikker på, at det er tilfældet. Er det ikke sådan, at uddelingen af notater erstatter notater? Det er som om, at bemægtigelsen sig af underviserens forarbejde erstatter egne notater, egen refleksion; det at være i besiddelse af andres refleksioner garanterer så at sige egen refleksion. Og imens vokser mængden af andres refleksioner drastisk i egen hardcopy- eller elektroniske mappe. Er der overhovedet plads for egen refleksion?

Ingen kommentarer: