lørdag den 6. oktober 2007

Tag på rekreation! - Højskolen og dannelsen

Højskolerne i dag tager stort set kun imod elever der har været igennem en ungdomsuddannelse, faktisk kun Gymnasiet. Den dannelse, man vil tage sig af, er kun en slags forlængelse af det allerede lærte, populært kaldet 4. g. Højskolen i dag repeterer i værste fald, og skaber et (re)kreativt åndehul for de uddannelsestrætte i bedste fald. Højskoleelever på lange kurser i dag er således ironisk nok billedlig talt reduceret til pensionister og børnefamilier på korte sommer-kurser – der iøvrigt efterhånden strækker sig langt ind i de lange kursers periode og således sørger for det økonomiske grundlag for resten af det elev-indskrumpne år.

Kun på få højskoler forbereder man til uddannelse. Typisk forbereder man her til videregående uddannelser, fx indenfor journalistik, filosofi, dansk, litteratur, samfundsfag, religion eller teologi. Men ikke et ord om naturvidenskab - og da slet ikke om de marginaliserede unge der aldrig kom i gang. På de fleste højskoler imødekommer man den kreativitet som det statslige uddannelsessystem egentlig aldrig har interesseret sig for – musik, teater, film, billedkunst, keramik, design etc. Det er vigtigt, men fattigt i forhold til den uddannelse, eleverne skal videre med. Dog kunne man forledes til at tro, at højskolernes enorme udvalg i kreative/musiske fag var en kritisk reaktion i forhold til manglen i det statslige uddannelsessystem (er det det den succesfulde Engelsholm Højskole har fat i?). Sandheden er imidlertid, at Højskolen generelt tager sig af de fag fordi, det er de fag, der er tilbage – og ikke et ord om oplysning endsige forkyndelse i den anledning. Det siger noget om det statslige udannelsessystems mangel, men i højskole-sammenhæng først og fremmest om denne skoleforms mangel.

Højskolen har simpelthen ikke til hensigt tage sig af de unges uddannelse. Den er ligeglad og lukker sig om sig selv som ethvert trossamfund gør. Tilbage bliver, og det er frygtelig vigtigt, uanset mine uddannelsesmæssige kvababbelser, de unges liv sammen dag og nat. Hvad der udspringer deraf kunne højskolerne passende lytte til; uddannelse er et gennemgående tema – men se til om Højskolen er med på en lytter!

Ingen kommentarer: